محصولات ارگانیک را محصولات تولیدی بدون افزودن مواد شیمیائی و با نگرش به رعایت توسعه پایدار تعریف مینمایند. میزان تقاضای محصولات ارگانیک در سالهای گذشته در بین مصرف کنندگان افزایش چشمگیری داشته است. همچنین با توجه به ریسک قیمتی بالای این محصولات اهمیت بررسی عوامل موثر بر تحلیل رفتار بازار مصرف این محصولات در کشور بسیار ضروری به نظر میرسد. عسل یکی از محصولات ارگانیک می باشد که ایران دارای مزیت نسبی در تولید آن در سطح جهان است ، این محصول و سایر فرآوردهای حاصله از آن بدلیل ارزش افزوده بالائی که دارد میتواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تولید مواد غذائی، داروئی و بهداشتی مورد نیاز کشور برخی از درآمدهای ارزی غیر نفتی را نیز تامین نماید. در این تحقیق فاکتورهای موثر بر انتخاب مصرف کنندگان عسل ارگانیک با استفاده از الگوی توبیت هکمن مورد مطالعه قرار گرفته است. اطلاعات مورد استفاده از طریق 375 پرسشنامه بصورت تصادفی از میان خانوارهای استان کرمان در سال 1399 جمعآوری شده است. نتایج پژوهش نشان داد که درآمد ،وضعیت فرآوری، میزان استفاده از فضای مجازی، وقیمت عسل ارگانیک نسبت به غیر ارگانیک بر میزان تمایل به مصرف تاثیر مثبت و معنیداری دارد. براین اساس ازآنجا که در بین عوامل اقتصادی درآمد خانوار تاثیر بیشتری بر تمایل به مصرف موادغذایی ارگانیک دارد پیشنهاد میگردد با کنترل وتعدیل قیمت توسط ارگانهای ذیربط موجبات افزایش مصرف این محصولات در جامعه فراهم گردد
صفاری, حمیدرضا, صفدری, مهدی, & دادرس مقدم, امیر. (1400). عوامل موثر بر تمایل به مصرف عسل ارگانیک در کرمان با رهیافت توبیت هکمن. علوم و فنون زنبور عسل ایران, 12(23), -. doi: 10.22092/hbsj.2022.127044
MLA
حمیدرضا صفاری; مهدی صفدری; امیر دادرس مقدم. "عوامل موثر بر تمایل به مصرف عسل ارگانیک در کرمان با رهیافت توبیت هکمن". علوم و فنون زنبور عسل ایران, 12, 23, 1400, -. doi: 10.22092/hbsj.2022.127044
HARVARD
صفاری, حمیدرضا, صفدری, مهدی, دادرس مقدم, امیر. (1400). 'عوامل موثر بر تمایل به مصرف عسل ارگانیک در کرمان با رهیافت توبیت هکمن', علوم و فنون زنبور عسل ایران, 12(23), pp. -. doi: 10.22092/hbsj.2022.127044
VANCOUVER
صفاری, حمیدرضا, صفدری, مهدی, دادرس مقدم, امیر. عوامل موثر بر تمایل به مصرف عسل ارگانیک در کرمان با رهیافت توبیت هکمن. علوم و فنون زنبور عسل ایران, 1400; 12(23): -. doi: 10.22092/hbsj.2022.127044